13 november 2013

Det årligt återkommande problemet- ljuset- eller snarare det obefintliga ljuset

Nu hoppar vi rakt från stämningsbilder till teknik. Och jag vill klargöra att detta inte är ett sponsarat inlägg. Jag har äran och glädjen att få testa en del av Canons kameror och objektiv, men det förpliktar mig inte till inlägg och jag får inte gratisprodukter från företaget. Jag skriver det här inlägget för att jag vet att det är många som funderar på det här med bloggfoton och att jag får så många frågor.



                                                  kameran fotade jag med min lilla EOS M och 50mm 1.4

Det här är den värsta tiden att fotografera bloggbilder inne, det säger många. Men vet ni, det går- man måste ju bara veta vad man gör och vad man behöver. De flesta suckar och säger att de behöver en bättre kamera, men det är inte alltid den enda sanningen. Även i små billigare kameror finns det en hel del hjälpmedel för att få ljus i sin bild, och med ett enkelt bildredigeringsprogram kan man kanske få bilderna lite klarare och skarpare. Och så gott folk, lite kunskap om slutartider, vitbalans och ett bra stativ gör susen!!



Jag får testa denna lilla Canon powershot S120 nu ett litet tag. Visserligen står den inte upp till de krav jag har men man får ändå lite spelrum med denna lilla näpna sak som väl ryms ner i handväskan och med på partyt. 12,8 megapixlar, 24-120 mm brännvidd  bländare 1.8 som bäst (det är wowow det men obs  minskar när man zoomar upp till 5,7) ISO-tal upp till 12 800 och touchscreen ochWIFI!

                                           kort skärpedjup,  i dagsljus fotat med Powershot s120:

 


                                  kvällsbild i köket - iltakuva keittiössä        
                                 sooc = straight out of the camera



Vill man själv ta sina bilder och få dem att se ut som man vill, hjälper det inte att köpa en dyr fin kamera. Vet man inte funktionerna så är det just det samma vad man har. Automat är automat, och det är kameran som gör bilden. Vad jag vill säga är, att även denna lilla söta kamera har automatinställning - och känner du till hur en systemkamera funkar får du ut sååå mycket mer!! För här finns ett M-läge- du bestäMmer. Men klart det finns begränsningar, inte ens den bästa kamera kan fota i kolmörker. Och så är det ju inte sagt att just du behöver just en sån här.

Sist och slutligen beror valet av kamera på så mycket. Vad du fotar, vad du kan och var du fotar. Jag kan inte ge så mycket råd i dessa frågor, alla har sin kunskapsnivå, olika behov och olika tjocklek på plånboken. Hur som helst rekommenderar jag att fråga hjälp i affären, läsa på, eller gå kurs, så får du ut så mycket mer av fotograferandet!



Ny hypätään tunnelmakuvista suoraan tekniikkaan. Haluan samalla painottaa ettei tämä ole sponsoroitu postaus. 

Minulla on ilo testata Canonin kameroita sekä joitan linssejä, mutta se ei velvoita tekemään postauksia, enkä saa ilmaisia kameroita lahjaksi. Kirjaitan tämän postauksen vain sen takia, että saan tähän aiheeseen liittyviä kysymyksiä usein.

Moni bloggaaja tuskailee kuvien suhteen nyt pimeänä vuodenaikana. Itse väittäisin että kuvaaminen kyllä onnistuu- kunhan tietää  mitä on tekemässä. Monet huokailevat tarvitsevansa paremman kameran mutta se on harvoin itse ongelmasta. Jopa ihan pienissä kompaktikameroissa kuten näiden kuvien kamerasta löytyy apukeinoja hämäräkuvaamiseen ja jollain helpommalla kuvankäsittelyohjelmalla voi kuvia ehkä vielä parantaa, ja terävöittää. Ja lopuksi hyvät ihmiset- tuntemusta suljinajoista, valkotasapinosta ja hyvä jalusta on vastaus moneen ongelmaan!

Saan nyt muutaman päivän testata tätä Canon Powershot S120 kompaktikameraa. Se ei oikein kyllä vastaa minun vaatimuksiin mutta pientä pelivaraa tällä saa ja näppärästi se kulkee mukana partylaukussa. 12.8 megapikseliä, polttoväli 24-120mm, himmennin 1.8 (waude! mutta huom pienenee zoomatessa) ISO 12 800 (sillä pärjää aika pitkälle) sekä kosketusnäyttö ja WIFI!  


Jos itse haluaa päättää kuviensa ulkonäöstä, siihen ei pelkästään auta kallis kamera. Jos et tunne toimintoja etkä osaa itse säätää, on aivan sama otatko kuvia järkkärin automatiikalla tai hyvällä kompaktilla- kamerasi nappaa kuvan etkä sinä osaa päättää lopputuloksesta mitään.
Tälläkin söpöllä kameralla on automaattiasetus ja jos tunnet järkkärin perustoiminnot, löytyy tästäkin manuaaliasetus ja saat kamerasta niin paljon enemmän iloa!! Sinä päätät kuvastasi mutta tietystä tässäkin on omat rajoituksensa.  Paraskaan kamera ei oikein pärjää pilkkopimeässä. Nythän tämä ei ehkä ole se kamera jota sinä tarvitset mutta haluan vain painottaa että vaihtoehtoja on monia.

Loppujen lopuksi kameravalinta riippuu siitä mitä kuvaat ja missä, ja millä tasolla taitosi ovat. Minä en voi neuvoa näissä asioissa sen enempää sillä jokaisella on erilaiset tarpeet ja eripaksuiset lompakot. Mutta suosittelen kaikkia kysymään kameraliikkeessä neuvoa sekä  käymään kurssin jossain, se antaa niin paljone enemmän iloa kuvaamiseen.

11 kommentarer:

  1. Tack för det här inlägget! Jag borde verkligen utforska min lilla kamera mycket mer.

    SvaraRadera
  2. Jag märker att jag använder M-läget allt mera. Speciellt då ljusförhållandena är krävande, t.ex. om det är ett kontrastrikt foto eller om det är avsaknad av naturligt ljus. I normala fall använder jag Canons Av-läge mest, men om det finns tid byter jag till M-läget om bilden ser ut att behöva finslipas lite :) Bra inlägg!

    SvaraRadera
  3. Bra Danne, AV läget är ju halvvägs till manuellt :)
    Ja, jag tyckte det var dags att ta upp det här, såå många som frågar och som tror det är fel på kameran..

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. GÅ PÅ KURS! säger jag. Visst kan man få fina bilder man auto-läge men det är just med betoning på KAN. "Även en blind höna hittar ett frö ibland." Efter att jag gick en liten kurs hos Camilla använder jag mest M-läget, ibland AV och sällan auto utan blixt, precis som förr...
    Det är mycket roligare att fota nu när jag ser hur jag kan påverka bilden och vet vad jag ska ta till när det först inte blir som jag tänkt mig. Men det är mycket övning kvar.

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet! Precis så här är det!

    SvaraRadera
  7. Härligt Nette att du fick så mycket ut av den!

    SvaraRadera
  8. Äntligen en fotograf som använder M-läget! Jag har gått många fotokurser med olika fotografer och de flesta använder konstigt nog AV-läget, vilket inte alls funkar för mig. Jag vill ha ljusa bilder och M-läget är det enda som funkar då. Genom "trial and error" lär man sig rätt snabbt hur det funkar och vad som händer om man vrider på de olika rattarna.

    SvaraRadera
  9. Har också gått Camillas kurs och amvänder enbart M-läget. Genom försök och misstag lär man sig :-D Det känns rentav lite pikilite proffsigt då man behärskar det manuella. Man skall definitivt gå en kurs. Att läsa manualer blir till ingenting, men är ett bra hjälpmedel efteråt.

    SvaraRadera
  10. Har också gått Camillas kurs och amvänder enbart M-läget. Genom försök och misstag lär man sig :-D Det känns rentav lite pikilite proffsigt då man behärskar det manuella. Man skall definitivt gå en kurs. Att läsa manualer blir till ingenting, men är ett bra hjälpmedel efteråt.

    SvaraRadera
  11. Nyttigt inlägg! Jag får frågor då och då hur jag tar mina bilder, och det är ju precis som du skriver många saker som spelar in. Framför allt måste man helt enkelt lära sig hur kameran funkar.
    Jag är lite lat och använder oftast Av, men räcker inte det till kör jag manuellt. Men det finns mycket att lära sig, just nu känner jag att mitt fotande har stagnerat lite.

    SvaraRadera