10 november 2013

Vinterpynt

Nåja, jag fick alltså världens inredningsryck igår. Fixade en hylla av en gammal bräda och möblerade lite om med pyntet. Det jag köpte i Adalmiinan Helmi var alltså den här härliga fyrbenta ljusstaken och den fina pappersbollen. Några julgransbollar köpte jag också, men de får snällt gömma sig i lådan ännu ett tag.
Att det fattas en dörr i skänken stör mig ju lite (vinkvink gubben min) men å andra sidan är det kul när allting inte är perfekt. En perfekt inredning kan ju ge ångest också. Jag tror det var Ylva Skarp som sade det så bra i ett reportage en gång, att en perfekt inredning signalerar ängslighet.


En litet träd får vara mitt vinterträd- tills det byts ut mot en julgran.




Det lutar mot att vår jul kommer att gå i naturmaterialens tecken. Hur kommer din jul att se ut?




Sain sitten hurjan sisustusinspiksen eilen,  ja tein itselleni hyllyn vanhasta lankusta ja sitten siirtelin esineitä sinne tänne ja tonne. (aina yhtä huvittavaa) Tuon ihanan nelijalkaisen kynttiläjalan ja kauniin paperipallon nappasin siis mukaani Adalmiinan Helmestä torstaina mutta ostamani joulupallot saavat vielä piileskellä laatikossa jonkun aikaa. 
Tuosta senkistä puuttuu vieläkin ovi, ja kyllähän se hieman ärsyttää, mutta olkoot näin. Liian täydellistä ei saa olla, se ahdistaa. 

Valopuu saa olla tuossa kunnes on aika tuoda kuusi tupaan.
Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että meidän jouluteema tänä vuonna on luonnonmateriaalit. Miltä sinun joulu näyttää tänä vuonna?

13 kommentarer:

  1. Oj vilka trevliga bilder! Ser så rymligt ut! Jag får helt angst här i vårt trånga vardagsrum.. :-) finns för mycket grejer här just nu som inte hittar sin plats..

    SvaraRadera
  2. såg i din header att du hade fotat en boll, och blev nyfiken på den - den ser verkligen jättefin ut!
    och min jul kommer såklart att vara jättefejk! :)

    SvaraRadera
  3. Bra fråga. Jag hade tänkt mig att jag i år skulle ha gott om tid att förbereda julen och pynta och greja hemma men just nu har orken runnit av mig och jag undrar om det ska bli nån jul alls i år... Fast, det är ju en stund dit ännu så kanske det tar sig.

    SvaraRadera
  4. Å, så fint. Den där ljusstaken gillar jag och den startar mina diy-kugghjul i hjärnan :)

    Just nu har jag ingen aning om hur jag ska pynta till jul. Jag tror det kommer att bli ganska neutralt. Men troligen får jag nåt knyck då det närmar sig, för jag älskar julen!

    SvaraRadera
  5. Å, så fint. Den där ljusstaken gillar jag och den startar mina diy-kugghjul i hjärnan :)

    Just nu har jag ingen aning om hur jag ska pynta till jul. Jag tror det kommer att bli ganska neutralt. Men troligen får jag nåt knyck då det närmar sig, för jag älskar julen!

    SvaraRadera
  6. Så jättefint det blev!
    Låter bra det där med naturmaterial. Billigt o nära till hands,,,, och jag är inte mycket för det där med glitter o glans i alla fall. Nu har jag pratat om att göra en krans till ytterdörren, så jag får väl ta tag i det, nu är jag har yttrat mig så självsäkert, att det är väl ingen match att fixa en krans, vettja,,, tänk att man aldrig lär sig...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Kaunista, punkt, slut :)
    Niin ihana fiiliis!

    SvaraRadera
  8. Juuri näin Camilla, ei liian täydellista, vaan persoonallista ja asutun näköistä. Niistä on kodit tehty!

    Kerrassaan ihana tunnelma taasen siellä. Mahtava inspiraation tulos!

    SvaraRadera
  9. Piti vielä lisätä tuohon kaapin oven puuttumiseen: se on ihan perfect! Kuin kuuluisi olla noin!

    SvaraRadera
  10. Såå snyggt! Inte gör det något att dörren fattas i skåpet när de fina gamla böckerna fyller upp hålet!

    SvaraRadera
  11. Åh så fint! Älskar den blåa "bollen". Vi hade pyntat med rosa pompoms tills Mollys dop, och jag tyckte se var så fina, så jag ville aldrig ta ner dem! ;)

    SvaraRadera
  12. Oj vilka fina inspirationsbilder, igen!! Me like* Har tänkt att det skulle bli mera neutrala färger i år i vår jul och inte såå mycket rött, men nog lite det också förstås - det kommer bli vitt, grått och naturmaterial för det mesta vill jag lova* Kram!

    SvaraRadera
  13. Oj vilka fina inspirationsbilder, igen!! Me like* Har tänkt att det skulle bli mera neutrala färger i år i vår jul och inte såå mycket rött, men nog lite det också förstås - det kommer bli vitt, grått och naturmaterial för det mesta vill jag lova* Kram!

    SvaraRadera