1 mars 2014

En tidsresa till fammu och faffa

Ikeas bråkig har landat hos oss. Jag önskar bara man kunde få köpa just de koppar man vill, och inte i tvåpack på en svartvit och en färggrann som nu. Jag vill ju bara ha de svartvita. Orsaken till det är nostalgi. När jag var liten hade farmor och farfar såna tekoppar som säkert varit förebilden för dessa, så det är ju minnen som ploppar upp. De kopparna var Gustavsbergs och hette ZEBRA. Kolla bara så lika!!
Så därför. Jag åker till barndomen, till mina minnen. En tidsresa till fammos och farfars kök. 




Ikean bråkig-sarja löytyy nyt myös meidän keittiöstä. Toivoisin vain että näitä voisi ostaa yksittäisinä, eikä pareina sillä minä haluaisin vain nuo mustavalkoiset kupit. Nyt ne pitää ostaa parina,  eli mustavalkoinen ja värillinen samassa paketissa.
Syy siihen että halusin nämä mustavalkoiset löytyy lapsuudestani, sillä fammulla ja faffalla oli gustavsbergin ZEBRA kupit jotka varmaan ovat olleet tämän ikea-kupin esikuva. Katso vaikka miten samannäköisiä!
Niin siksi oli pakko. 
Minä teen aikamatkan suoraan fammun ja faffan keittiöön.



6 kommentarer:

  1. Det störde jag mig också på.. Köpte inte koppar men skålar. Och tapet som jag inte vet var jag ska ha :-)

    SvaraRadera
  2. Man ser ju onekligen vissa likheter :) Tycker också att det är synd och onödigt att paketera produkterna på det sättet. Låt kunden välja själva vad den vill ha!

    SvaraRadera
  3. Vi kunde ju dela. Tar gärna dom med färg... Får ta en tur till närmaste Ikea =Jönköping och införskaffa mer hårt bröd. Min basföda...
    ha en fin helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. ...och Eugen Trost hette han som designade originalen. Kostar många pengar idag hi, hi! Synd att du inte har kvar farmors! Egentligen skulle man ju inte slänga någonting men var i hela fridens dar skall man göra av allting?

    SvaraRadera
  5. Det är inte utan att man blir lite nostalgisk när man ser gamla mönster. Själv var jag just till ett loppis och hittade små bestick som mina morföräldrar hade. Plötsligt är man fem år igen...
    Sovrummet har blivit jättefint, kan tänka mig att ni nu sover gott!
    Ha en fin helg!
    Kram Elle

    SvaraRadera