22 mars 2014

Worn out

Denna vecka har jag ganska mycket gått omkring och känt mig som en gammal sko. Sliten och sunkig. Förra veckoslutets fotosession, utbildningsdag och leveranser körde mig in i ett töcken av trötthet. Att fördela sin tid och sin ork som företagare är inte alltid så lätt minsann.
Jag är glad att min kropp varnade, men som väninnan sade, du kan aldrig veta när du pressat för långt, så det gäller att vara försiktig. Hon har själv varit utbränd en gång, så hon vet vad hon talar om. En vacker dag kör man in i väggen med en skräll. Kroppen kanske inte varnar då. Det bara händer.
Jag vilade kvällar denna vecka och skippade träningen. Somnade i soffan och sov som en stock. mannen pickade mig i sidan och log. Tänk om du skulle gå till din egen säng och sova?




 I förrgår skulle jag vara ledig men så fick jag ett bud av min agent på bildbyrån att ett av mina reportage sålts till Tyskland och de behövde en översättning. Där rök den lediga dagen.
Men nu ska jag faktiskt vara ledig. För alldeles strax är det dags för arbetsresa igen. Både fotokurs och hemreportage. Bäst att ladda lite inför det.
Och kanske kanske får vi lte vår igen? Snön smälter i varje fall och det är plusgrader!



Olo on ollut kuin kuluneella kengällä. Vanha ja väsynyt. Viime viikon kuvaussessio, koulutuspäivä ja kuvankäsittelyt luovutuspäivineen vetivät minut väsymyksen usvaan. Yrittäjän on joskus vaikea jakaa aikansa ja jaksamisensa tasan. Olen iloinen että kroppa ja aivot  ilmoittivat olevansa uupuneita, mutta kuten ystäväni sanoi, koskaan et voi tietää milloin olet rutistanut liian kovaa, kannattaa siis olla varovainen.  Hän on itse kokenut loppuunpalamisen, hän tietää mistä puhuu. Eräänä päivänä seinä tulee vastaan. Se vain tapahtuu- varoittamatta.

Huilasin iltaisin ja jätin treenit väliin. Nukahdin sohvalle iltaisin ja nukuin kuin tukki.Mies taputti olkapäähän ja osoitti sänkyä hymyillen. Mitäs jos menisit nukkumaan tuonne kun uni tuli näin kesken kaiken?  Edellispäivänä olin aikonut pitää vapaapäivän mutta kuvatoimistosta ilmoitettiin että eräs tekemäni kotijuttu oli myyty saksaan ja he tarvitsivat kuvat ja käännetyt tekstit melko nopeasti. Sinne meni se vapaapäivä. 

Nyt uusi yritys. Pitää ladata patterit sillä huomenna vedän taas valokuvauskurssin ja maanantaina kuvaan kotijuttua. Työmatkaa pukkaa siis taas.
Ehkä ehkä kevättäkin taas luvassa? Ainakin lumet sulaa ja on plussa-asteita.

2 kommentarer:

  1. Jag är glad över att du tagit dig tid att vila. Träna hinner du sedan när kroppen är mogen för det.

    SvaraRadera
  2. Bra att du tar igen dig också. Det där med träning kan vara bra i o f sig när man behöver koppla av. Men jag tror ändå att man vinner på att prioritera bort den när man inte riktigt hinner med. Har tagit en paus nu med att åka iväg o träna, annars orkar jag inte med att jobba ute som jag gör. Man får tänka att man inte är tjugo längre... Vill få klart på gården nu, det har verkligen halkat efter i många år. Men nu börjar det likna nåt...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera