26 mars 2014

Väskinsats för kameran

För den som bloggar aktivt och alltid har kameran med sig, finns det bekväma lösningar om man inte vill släpa både kameraväska och handväska med sig när man är ute. (Man ska ju skydda sin dyra kamera!) Min väninna är superduktig sömmerska och har ett litet företag som heter Inspiration M. Jag vände mig till henne med mitt problem och tillsammans funderade vi ut vad som skulle passa mig. Här ser ni resultatet. En väskinsats för kameran och nu har jag den med mig i handväskan hur lätt som helst. Och vet ni vad? Den är gjord av återanvänt tyg, och det är ju ett jätteplus!
Min lilla EOS M har det gott och ombonat här





Nu är jag rätt så händig själv, och kunde kanske ha försökt mig på en egen variant, men min symaskin var utlånad åt sonen och dessutom gillar jag att understöda småföretag, speciellt såna som drivs av kvinnor.  Girlpower, ni vet. Och Lotta är jätte duktig!

Ps, den där handväskan är förresten mitt nyaste loppisfynd- men mer om det i nästa inlägg!


Aktiiviselle bloggarille jolla on aina kamera mukana, löytyy nyt superhyvä ratkaisu ainaiseen laukkuongelmaan. Kallis kamera kannattaa suojata hyvin, mutta sekä kameralaukun että käsilaukun kantaminen on joskus aika hankalaa. Ystäväni Lotta on todella taitava ompelija ja hänellä on pieni yritys nimeltään Inspiration M. Käännyin hänen puoleensa etsimään ratkaisua ongelmaani, ja yhdessä mietimme minkälainen systeemi sopisi minulle. Tässä tulos. Vuorattu laukku joka sopii käsilaukkuun! Nyt kamera kulkee kätevästi mukana eikä laukkuja tarvitse olla kuin yksi!
Ja tiedättekö mitä? Parasta tässä on myös ekologisuus. Kangaslokerikko on tehty vanhoista kankaista jossa ulkovuori on vanhoista farkuista. Siitä tykkään!

Olisin ehkä pystynyt tällaiseen itsekin,olen suht kätevä käsistäni,  mutta oma ompelukone oli esikoisella lainassa ja sitä paitsi tuen mielelläni pienyrittäjiä, ja etenkin naisia. Girlpower, tiedättehän! Ja Lotta on supertaitava!

PS Tuo käsilaukku on muuten uusin kirpputorilöytöni, mutta siitä lisää ensi postauksessa!

6 kommentarer:

  1. Vilken supersmart idé! Jättefin är den!

    SvaraRadera
  2. Har säkert frågat detta tidigare i något skede men är du nöjd med din eos M? Jag funderar på att skaffa en nämligen. Är intresserad av en lite mer avancerad kamera än min lilla digitalkamera och tänker främst fota för privatbruk och bloggen. När jag läst lite om kameran så låter det som en helt bra kamera med tanke på mina användningsområden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristina!
      Jo- och nej. eos m är undervart liten och presterar bra ( de flesta av mina vanliga bloggbilder är tagna med den) Den lilla storleken är en klar fördel, men behärskar man inte systemkamerans finesser utan kör på automat är det inet värt att satsa på en kamera i den prisklassen.
      Själv gillar jag inte att autofokus är så långsam ( även om jag uppdaterat programvaran) och så har jag ju förstås lite svårt med att kvaliteten inte motsvarar vad jag är van vid med min jobbakamera.
      Eos M är ongen situationskamera, den är inte snabb att hantera annat än på automatläge, men är rolig då man kan byta objektiv och får mera användning för den.
      Att den har pekskärm är en vanesak men det äter batteristyrka mer än om man kan använda sökare.

      Radera
    2. Förlåt mina skrivfel- ser dem nog men ipad låter inte mig korrigera efteråt och jag är för lat för att skriva om.
      Summa summarum- om du fotar på automatläge råder jag att satsa på en bättre kompaktkamera, inte på en EOS M som är en systemkamera. Hjälpte detta dig? :)

      Radera
  3. Tack! Ja, lite kanske.. är intresserad av att fördjupa mig i fotograferandet nog, annat än att använda automatinställning. Men har ingen aning om var jag skall börja eller hur jag skall tänka.

    SvaraRadera
  4. Tosi hieno idea. Pitääpä kokeilla otsekkin :)

    SvaraRadera