7 mars 2014

Jag drar igång mitt projekt

Stolprojektet är börjat. Den här stolens nuvarande färg blir jag inte riktigt klok på, men så är den också ordentligt solblekt och ojämn i färgen. På vissa ställen skiftar den i rosa, ibland i beige och ibland i någon sorts pissgul färg.(sista bilden)  Framsidan har annan färg än baksidan. Nå, anyway så kommer det inte på tal att behålla den som den nu är, smutsig och ofräsch.(speciellt i övre kanten, där man vilat huvudet mot tyget) :S

Stolen ska vara med i barnfotograferingar  porträttfotograferingar av vuxna, och det är viktigt att den blir enfärgad eller med ett mycket neutralt mönster, som inte tar bort uppmärksamheten från personen som fotas. Av samma orsak funderar jag också noggrant på färgen. Den ska också passa mot mina studiobakgrunder. MEN- stolen ska ha attityd! Den ska vara cool.

Bigge övervakar hur projektet framskrider. Alltid trevligt med medhjälpare!





Tuoliprojekti on siis alkanut. Tämän tuolin oikeasta väristä en saa selvää, aurinko on haalistanut kangasta joka välillä näyttää roosalta, välillä beigeltä ja välillä  jotenkin likaisen pissankeltaiselta. (viimeinen kuva) Takapuoli on eri väriä kuin etupuoli. No, anyway tuoli tulee vaihtamaan väriä, tällaisena sitä en todellakaan halua, likaisena ja tunkkaiselta tuntuvana.  

Tuoli tulee siis studioon, lapsikuvauksiin ja aikuistenkin potrettikuvauksiin, ja juuri sen takia mietin tarkkaan tätä väriä. Sen pitää olla yksivärinen tai sitten aika huomaamattomalla kuviokankaalla verhoiltu, ettei huomio siirry kuvattavasta muualle, ja lisäksi sen pitää sopia studion taustoihin. Mutta tärkeintä on että siinä on asennetta! Sen pitää olla cool. 

Bigge valvoo työn kulkua. Kiva kun on apulaisia!

9 kommentarer:

  1. Resultatet blir säkert fint!

    Ha ett skönt veckoslut! :)

    SvaraRadera
  2. Stolen är verkligen jättefin! Vilket spännande projekt att klä om den!
    Jag såg någon som hade målat en sån stol direkt på tyget med textilfärg! Det kanske är det du har tänkt?

    Lycka till!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilket fynd du har gjort! Det ska bli spännande att se vilket alternativ du väljer, det var ju massor av fina färger att välja mellan.
    När jag ser bilderna väcks gamla minnen. Min morfar var tapetserare och jag var som barn ofta i hans verkstad och såg på hur han klädde om möbler.
    Jag är säker på att du klarar det precis lika bra som han. Med din söte medhjälpare kan det inte bli fel.
    Ha en fin helg!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  4. Skall bli så spännande att se hur den blir och ser ut!

    SvaraRadera
  5. En riktigt läcker stol!
    Ska bli kul att se vad du hittar på med den.
    Trevlig helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. P.S. Jag glömde att säga att det nymålade sovrummet är "to die for"! Fantastiskt fint! D.S.

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt fynd du har gjort!!! Säkert mycket jobb framför, men tror d är mödan värt när du är klar! Väntar på efter-bilder :) kram

    SvaraRadera