18 oktober 2012

Lösningar och nödlösningar

Sådärja , nu är det värsta datorstrulet över, men ännu är det en del som ska installeras och uppdateras och ja gud vet vad..
Det här är så viktiga saker för mig- utan skärm och hårdskiva inget jobb. Så är det bara. Ni som tror att en fotograf mest står bakom kameran trodde fel. 90% av mitt arbete sker vid skärmen!  Så när det minsta lilla strul dyker upp blir man kallsvettig. Nu hann inget hemskt hända- min dator bara var knyckig och ryckig och ville inte starta normalt, så vi blev uppmanade att köra om alla program. Men som ni alla vet, så går sånt här aldrig på räls. Det kommer alltid något. Som att lösenord man tyckte man hade någonstans, plötsligt inte är där, eller bara inte fungerar, funktioner är borta osv. I mitt fall blev det till att göra nya vattenstämplar men det är nu inte så farligt. Alla bilder är i gott förvar och allt är frid och fröjd på den fronten. Och jo, jag kör allt på externa hårskivor, det gör alla fotografer (åtminstone de som vill kalla sig seriösa)

Men jag har ju inte hunnit med bloggbilder, så istället får vi ta en nödlösning och ni får se se lite mer från huset. Sådana bilder som inte togs med i boken.

                                         Bloggerskan själv tex, i sin favoritsysselsättning ;)






No niin, nyt pitäisi nämä tietokonehommat olla kohta kunnossa, vielä pitää jotain ohjelmia asentaa mutta kaikki toimii noin muuten ihan ok. Koneeni on minulle huipputärkeä- ilman sitä- ei työtä. Näin se on. Jos luulit valokuvaajan vain kuvaavan, niin väärässä olet. 90 % työstäni tapahtuu koneen äärellä!!
Mitään kamalaa ei tapahtunut- kone vain hidastui eikä aina auennut normaalisti, joten meitä kehotettiin ajamaan kaikki ohjelmaat uudestaan. No, kuten kaikki tiedätte- tällaisissa asioissa tulee aina jotain eteen. Salasanat on hukassa, jotkut toiminnot kenkkuilee , koodit sun muut myös ja minun tapauksessa joudun 
tekemään kuvien vesileimat  uudestaan- mutta se on pikkujuttu.

Kuvia en ole nyt ehtinyt ottaa sillä päivissä on muutenkin ollut liian vähän tunteja. Ajattelin sen sijaan näyttää teille vielä noita kuvia talosta, sellaisiakin joita ei kirjaan laitettu mukaan. Esim bloggari tuossa lempiharrastuksen parissa ;)

10 kommentarer:

  1. Skönt om det löst sej med datorkrånglet! Härliga bilder och härlig sysselsättning!:)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Hejsan, hoppsan, nu kommer jag plötsligt in här och kan kommentera!
    Undrens tid är inte ännu förbi!
    Hurra!
    Ja, sen undrade jag över den där favoritsysselsättningen... om det alltså var vindrickandet eller gosandet med Svante du menade? ;)

    SvaraRadera
  3. Jag igen är usel på att säkerhetskopiera, men försöker så fort det är mer viktiga foton och dokument på datorn. Fina bilder annars, hittade din blogg igår. :)

    SvaraRadera
  4. Skål på sig...:-)
    Du må tro vad vi är nöjda med bilderna på väggen! Det var nästan som julafton när vi plockade fram rullarna och ramarna och satte igång och monterade.
    Hade sett framför mig hur det skulle se ut, men det blev ännu bättre. Färgerna är perfekta, och bilden med piren är min absoluta favorit. Det vilar nåt drömskt över hela bilden. Här har de inte tagit upp alla båtarna ännu, och några ligger visst i året om. Nu regnar det som om himlen öppnat sig...skönt att vara inne och mysa.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Halloj!
    Skål dårå hihi. Jättefina bilder, tur att det ordnat sig med datorn.
    Och ja, jag bor i sverige så jag får njuta av dina bilder från boken :O)
    Kram Arja

    SvaraRadera
  6. hej

    vilket fint hus du har:)) det är kul att se hur andra har det inne*ler
    hoppas datorstrulet har gett sig nu, sånt är aldrig kul:(

    önskar dig en skön torsdagskväll
    kram ELLINOIR

    SvaraRadera
  7. Tsemppiä tietokoneen kanssa, toivottavasti saat sen pian pelaamaan. Tosi kiva nähdä kuvaajaa myös, useimmiten olet kameran takana - viehättävä ja rento kuva sinusta keittiössä - ihan tekee mieli laittaa kannu teetä tulemaan! Herttainen koiranmurunen myös :)

    SvaraRadera
  8. Jag såg boken idag på akademen. Hade föreställt mig den i mindre storlek, och så var den ju stor och helt härlig. Bläddrade i den en god stund och njöt av allt det vackra.
    Ert hus passade var som gjord för att vara med.
    Är en seriös fotograf märker jag..sparar också mina bilder på externa hårdskivor ;-)

    SvaraRadera
  9. Jag såg boken idag på akademen. Hade föreställt mig den i mindre storlek, och så var den ju stor och helt härlig. Bläddrade i den en god stund och njöt av allt det vackra.
    Ert hus passade var som gjord för att vara med.
    Är en seriös fotograf märker jag..sparar också mina bilder på externa hårdskivor ;-)

    SvaraRadera